چگونه کسب و کار اینترنتی مان را به تنها انتخاب مشتری تبدیل کنیم؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

۴ سطح جلب رضایت مشتری

سطح اول: انتظارات مشتری را برآورده کنید

کسب و کار  اینترنتی شما باید بتواند حداقل‌های سرپا ماندن در بازار کار را داشته باشد. اگر عطش اولیه مشتری را رفع کنید، یعنی نیازش را برطرف کرده‌اید. یا به عبارتی کارش را راه انداخته‌اید. اما با وفاداری فاصله دارید.
اگر شما فقط حداقل‌های او را در اختیار گذاشته‌اید. در صورتی که رقیب تان چیز بیشتری به آن‌ها دهد، شما فراموش می‌شوید و مشتری را از دست می‌دهید. وفاداری‌اش متعلق به رقیب شما خواهد شد.

سطح دوم: از حد انتظاراتش فراتر روید

مشتری باید با دیدن محصول و یا خدمات شما شگفت زده شود و از حد انتظارش بیشتر باشد. خدمات سریع، دوستانه و خوب + گرفتن شماره تلفن مشتری برای ارتباط های بعدی میتواند رضایتش را جلب کند.
توانایی کسب و کارتان نسبت به رقبا بیشتر خواهد بود. فراتر از حد انتظار مشتریان، معیار اصلی فروش بیشتر است، سوددهی‌تان نیز بیشتر خواهد شد و قادر خواهید بود قیمت‌ها را نیز افزایش دهید.

سطح سوم: مشتری را بخندانید

شاید تا بحال برایتان پیش آمده که وارد مغازه یا کارگاهی شوید که نه تنها از سطح انتظار شما بیشتر است، بلکه شما آنقدر هیجان زده کند، که ناخودآگاه لبخندی روی لبتان بنشیند.
این یعنی مشتری را برانگیخته کرده‌اید. در سطح سوم، هم نیاز اولیه‌ اش برطرف شده، هم از حد انتظارش فراتر بوده‌اید و هم از نظر احساسی برانگیخته‌اش کرده‌اید.
وقتی به چنین سطحی می‌رسید، وفای مشتری را کسب کرده‌اید، به یقین، رقیب شما به سختی می‌تواند، مشتری‌تان را از شما بدزد. بعید است مشتری حاضر شود به کسی غیر از شما پول دهد.

سطح چهارم: مشتری را شگفت زده کنید

سطح چهارم کسب و کار اینترنتی را نه تنها رونق می‌بخشد بلکه به مرحله‌ای فراتر از آن‌چه فکرش را بکنید، هدایت می‌کند. شگفت زده کردن مشتری، به شما قدرتی می‌دهد تا بازار را در مشتتان بگیرید. و این همان چیزی است که شما بدان نیاز دارید.
در اینجا فقط چهار مرحله اساسی بیان شد. اما راه‌های عملی برای شگفت زده‌کردن مشتری در کسب و کار اینترنتی وجود دارد که می‌توانید با مطالعه ادامه مقاله، مشتریان ثابت و وفاداری جذب کنید.

چگونه مشتری را عاشق کسب و کار اینترنتی مان کنیم؟

۱. روی وب سایت تان سرمایه گذاری کنید

داشتن وب سایت کافی نیست. همه می توانند وب سایت داشته باشند. باید مطمئن شوید، وبسایت شما تجربه کاربری (UX) را به بهترین شکل ممکن بهبود می بخشد. وبسایت شما باید موارد زیر را در خود داشته باشد:

  • واکنش گرا نمایش صحیح تمامی دیوایس ها موبایل و تبلت
  • سرعت بالا
  • سازگاری با مرورگرهای مختلف اینترنتی
  • کاربردی بودن همه ی ویژگی های درون سایت
  • راحتی دسترسی کاربر به تمام  صفحات
  • سادگی اما تاثیرگذاری طراحی

باید از کیفیت مطالب و پست هایی که درون سایت قرار می دهید، هم مطمئن باشید. باید مطالبی به روز و متفاوت ارائه دهید. همچنین این مطالب باید مرتبط با موضوع وب سایت باشند و آنقدر جذاب باشند که هر خواننده ای را پای وب سایت تان میخکوب کند. در نهایت باید یک صفحه ی ارتباط با ما ایجاد کنید. نداشتن این صفحه وبسایت شما را قلابی جلوه می دهد.

۲. خودتان باشید

مصرف کنندگان و مشتریان پیش از اینکه منطقی باشند، به احساسات شان رجوع می کنند. یعنی اگر کاری باب میلشان بود، مشتری اش می شوند. پس سر صبحت را با مشتری باز کنید. یکی از چیزهایی که مشتری را زده می کند، زرق و برق دادن، سخنرانی کردن و متاثر کردن های زیادی است. پیام شما باید کوتاه و ساده باشد “دوست عزیز من می توانم کمکت کنم.” همین!
یکی از دیگر راه های موثر جلب اعتماد، قرار دادن فیلم های ویدئویی روی صفحه ی اصلی و صفحه ی تماس با ما است. خودتان و کارتان را در این ویدئوها معرفی کنید. همه اش را در ۲ دقیقه خلاصه کنید و بگویید چطور می توانید کمک شان کنید.

۳. برگزاری وبینار

راه دیگر جلب اعتماد و اعتبار مشتری ها برگزاری وبینار است. میزبانی وبینار، فواید زیر را دارد:

  • اعتماد مشتری را جلب می کند و همه چیز را قانونی نشان می دهد.
  • با مشتری ارتباط برقرار می کنید.
  • تخصص های شما را معرفی میکند.
  • به شما کمک می کند بازار هدف تان را بیابید.
  • برندتان را تبلیغ میکند.

و در نهایت می توانید با متخصصین دیگر زمینه های کاری آشنا شوید. با این کار، احتمالا میهمانان شما، لینک وبینارتان را درون سایتشان قرار خواهند داد و در نهایت بازارتان گسترش خواهد یافت.

۴. وبلاگ راه اندازی کنید

بلاگ کردن، پلتفرمی را در اختیارتان می گذارد که بتوانید نیازها و دغدغه های کاربران خود را بفهمید. اگر نیاز مشتری ها را درک کنید، می توانید برای آنها اقداماتی انجام دهید.
چند نکته در باب چگونگی استفاده از بلاگ کردن در جلب اعتماد و کسب اعتبار نزد مشتری:
آمار جستجوی کلمات کلیدی و ذائقه ی مشتری ها را در آورید تا بیشترین مطالبی که کابران جستجو میکنند را بیابید. هر هفته سه الی چهار بلاگ را از طریق کانال های آنلاین مختلف برای کاربران بفرستید. بلاگ های شما، باید حداقل ۱۶۰۰ کلمه داشته باشند.
از اصطلاحات فنی و علمی در بلاگ های خود استفاده نکنید. کاملا محاوره ای بنویسید. اگر زمان کافی برای بلاگ نویسی ندارید، یک فریلنسر استخدام کنید. اما پیش از انتشار محتویات، حتما آنها را بخوانید.

۵. نظرات و دیدگاه مشتریان

ایجاد بخش نظرات و دیدگاه مشتریان، ابزاری قدرتمند در جلب اعتماد و کسب اعتبار مشتریان جدید است. چون کسب و کار اینترنتی شما از زبان مشتری تبلیغ می شود و به دیگران می گوید کسب و کار اینترنتی شما چگونه کارش را شروع کرده است.
اهمیت بخش نظرات و دیدگاه مشتریان هم به همین علت است. چون تبلیغی اصیل و واقعی، و بهترین و صادقانه ترین راه کسب اعتماد مشتری است. نظرات دیگر مشتریان تصمیمات بازدیدکنندگان وبسایت شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و کسب و کار اینترنتی شما را یک پله به پیشرفت نزدیک تر می کند.

۶. راجع به انتقادات، صادق باشید

اگر کسب و کار اینترنتی شما به کسی کمکی کرده، می توانید آن را در صفحه ی نظرات قرار دهید. در بخش نظرات و انتقادات، همه، بی طرفانه و بی قصد و غرض راجع به کسب وکارتان نظر می دهند. این را در نظر بگیرید که شما با همه ی مشتری های خود سر و کار دارید.
مسلما وبسایت متعلق به شماست و می توانید هر نظری که دوست دارید، در آن بگذارید. اما به یاد داشته باشید که اگر همه ی نظرات مثبت و در راستای تعریف و تمجید از کسب و کارتان باشند، برخی از مشتری ها پیش خودشان خواهند گفت: نکند کلاهبرداری است؟ یعنی اگر همه ی نظرات “عالی” یا “۵ ستاره” باشند، انگار دارید به خودتان خدمات دهی می کنید نه دیگران!
شما نمی توانید همه مشتریان راضی و خرسند نگه دارید. اگر یکی از مشتریان شما، نظرش مساعد نبود، یا به شما رتبه ی ۱ ستاره داد، باید همه ی تلاش تان را بکنید تا کیفیت خدمات دهی را افزایش دهید. خودتان را به آن مشتری نزدیک کنید، از دلایل نارضایتی اش با خبر شوید و امن ترین راه های ممکن برای پیشرفت تجارت خود را به کار بگیرید.

۷. بررسی نمونه های موردی

اینکه بگویید: “من می توانم کاری کنم که بازگشت سرمایه (ROI) در تجارت شما ۴۰۰% شود، کافی نیست. به مشتری های خود تجربه ی فعالیت های موفق خود را نشان دهید. به آن ها نمونه کار نشان دهید. یادتان باشد، برخی از مشتری ها، پیش از خرید یک محصول یا سرویس، پرس و جوی زیادی می کنند.

بررسی نمونه های موردی، جزییات تاثیر یک محصول یا خدمات رسانی، روی مشتری ها را بررسی می کند. حتی ممکن است مسیر یک تجارت را به کلی تغییر دهد.

۸. مجوز داشته باشید

یکی از تحقیقاتی که مشتری ها پیش از اعتماد به شما انجام ی دهند، جستجوی سابقه ی قانونی شماست. آنها از طریق نهادی ذی ربط این کار را انجام می دهند.
اگر تجارت شما ثبت شده است، یک نسخه از اینماد یا گواهی نامه ی تجارت خود را در صفحه ی اصلی وبسایت خود قرار دهید تا در معرض دید همگان باشد. با داشتن مجوزهای لازم از بقیه ی رقبایتان که این مجوزها را ندارند، چند قدم جلوتر خواهید افتاد.

۹. در شبکه های اجتماعی فعال باشید

شبکه های اجتماعی بهترین راه دسترسی شما به مردم است. از طریق شبکه های اجتماعی بیشتر با مشتریان خود ارتباط خواهید داشت. اگر کسی، پستی یا پیامی در یکی از شبکه های اجتماعی تان گذاشت، سعی کنید با او مکاتبه کنید. اگر نظراتشان منفی بود، دلسرد یا خشمگین نشوید. با ملاحظه ی تمامی جوانب، پاسخی محترمانه به طرف مقابل تان بدهید.

همه چیز حول انسانی کردن روابط تجاری می چرخد. می خواهید به کسب و کار اینترنتی خود، شخصیت بدهید. به گونه ای که مردم بخواهند خودشان را در تجارت شما دخیل بدانند. نباید به گونه ای باشد که فقط به دنبال سودآوری باشید. اگر واقعا به دنبال جلب اعتماد و کسب اعتبار مشتری هستید، به او، خود واقعی تان را نشان دهید.

۱۰. فورا به دغدغه های مشتری واکنش نشان دهید

اعتماد خصلتی است که به مرور زمان به دست می آید. نمی توانید یک شبه یا در عرض یک هفته آن را به دست آورید. ماه ها و سال ها طول می کشد. یکرنگی کلید حل این معماست. اگر یک مشتری، به محصول شما ایراد گرفت، فورا به کمکش بشتابید.

  • هرگز حالت تهاجمی به خودتان نگیرید یا با مشتری جر و بحث نکنید. اگر اشتباه از جانب شماست، مسئولیتش را بپذیرید و فورا برایش راه چاره ای بیاندیشید.
  • اگر باید محصول را جایگزین کنید، پس حتما انجامش دهید. اگر کسی پولش را خواست، همان موقع پس دهید. اما اگر اشتباه از جانب مشتری است، سعی کنید اوضاع را برای او توضیح دهید.
  • اگر قرار است راه حل شما زمان زیادی طول بکشد، حرفه ای عمل کنید. مشتری را روزانه در جریان پیشرفت امور قرار دهید.

رسیدن به موفقیت، فقط مستلزم داشتن مشتری های بیشتر نیست. باید بتوانید با همان مشتری های قدیمی ارتباط نزدیکی برقرار کنید. مشتری ها به شما کمک می کنند، سازگاری و جلب اعتماد را برای صنعت خود به ارمغان آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *